Hoe presenteer je online dat jij een aantrekkelijk werkgever bent?
De manier waarop mensen naar werk kijken is de afgelopen jaren flink veranderd. Een fors salaris, indrukwekkende secundaire voorwaarden en (financiële) zekerheid zijn niet meer doorslaggevend in de keuze voor een baan. Voor jongere generaties, maar ook voor mensen die langer actief zijn op de arbeidsmarkt, lijkt intrinsieke motivatie een steeds belangrijkere factor te worden. Er wordt gekozen voor bedrijven met een goede naam en functies waarin mensen zich persoonlijk kunnen ontwikkelen en betekenisvol kunnen zijn.
“Om goede kandidaten en werknemers te vinden en te behouden, is het essentieel om op de hoogte te blijven van hun behoeften en wat jou als werkgever aantrekkelijk maakt.”
Inbound recruitment: bouwen aan je ‘employer brand’
Hoe zorg je dan dat je wordt beschouwd als aantrekkelijke werkgever? Het antwoord is inbound recruitment marketing. Je hebt misschien al een professionele ‘werken-bij website’? (zo niet, lees er dan hier meer over). Deze kun je niet alleen inzetten als online vacaturebank, maar ook om te werken aan de zichtbaarheid en het imago van je ‘employer brand’. Inbound recruitment betekent in de praktijk dat je door het delen van persoonlijke content, je bedrijf van binnenuit aan de buitenwereld laat zien, oprecht en transparant. Door je als interessante werkgever te profileren zul je zien dat je minder actief op zoek hoeft te gaan naar kandidaten, maar dat nieuw talent zich vanzelf bij je meldt.
Hoe inbound recruitment ‘werken-bij websites’ effectiever maakt
Zoals in het voorgaande stuk al genoemd, is het regelmatig toevoegen van interessante content belangrijk als je wilt bouwen aan je werkgeversidentiteit. Maar op welke manieren kan dit bijdragen aan je inbound recruitmentstrategie?
- Waardevolle content vergroot je online bereik, zodat de talentvijver waaruit je kunt vissen groter wordt.
- Ambitieuze kandidaten, met een focus op persoonlijke ontwikkeling kunnen het waarderen wanneer content op je ‘werken-bij website’ actueel en in beweging is.
- Je bouwt aan je imago en online identiteit als werkgever, een investering waar je ook op de lange termijn profijt van houdt.
- Wanneer je de bedrijfscultuur treffend weet te verbeelden of verwoorden, zul je sneller kandidaten werven die in je team passen. Er vindt eigenlijk al een voorselectie plaats.
- De juiste content kan bijdragen aan een betere vindbaarheid van je ‘werken-bij website’.
- Je huidige medewerkers zullen zich meer betrokken en belangrijk voelen wanneer zij hun verhaal mogen doen op de website. Vast en zeker zullen zij dit vol trots delen met familie, vrienden en iedereen die het wil horen.
- Bijkomend voordeel, door actief te brainstormen over wat jou als werkgever uniek maakt werk je er automatisch aan om een nóg betere werkgever voor je medewerkers te zijn.
Content voor je recruitment website
Video’s, foto’s, infographics, podcasts, blogs en nieuwsartikelen. Er zijn allerlei vormen van content die van toegevoegde waarde zijn voor je ‘werken-bij website’. Als contentcreator en tekstschrijver ligt mijn focus logischerwijs op tekst, maar het is ook écht zo dat blogs en nieuwsartikelen je online bereik vergroten. Naast een sterk staaltje bouwen aan je bedrijfsidentiteit, helpt het je namelijk ook nog eens beter online vindbaar te worden via zoekmachines. SEO (zoekmachineoptimalisatie) is dus ook erg relevant voor ‘werken-bij websites’.
Hoe pak je dat aan, zakelijk bloggen?
Wie begint met bloggen, over welk onderwerp en wie coördineert de creatie en het plaatsen van content? Toegegeven, het kost wat doorzettingsvermogen, soms zelfs overredingskracht en natuurlijk een goede dosis inspiratie. Daarom hierbij wat tips en ideeën:
- Werkzoekenden zijn ook maar mensen en die houden nu eenmaal van verhalen. Verhalen over het bedrijf, maar ook die van medewerkers, directie, klanten of leveranciers kunnen erg interessant en relevant zijn.
- Komt er een vacature vrij? Wat is er leuker dan de medewerker die vertrekt of een toekomstige collega, in geuren en kleuren over de functie te laten vertellen?
- Een innovatief idee of afstudeerproject van een stagiair mag met trots gedeeld worden.
- Geslaagde opdracht of project? De klant vertelt er vast graag over tijdens een interview. In de uitgewerkte case kun je meteen betrokken medewerkers in het zonnetje zetten.
- Zakelijke blogs en nieuwsartikelen zijn perfect om te promoten via social media platformen, zodat ze meer bezoekers naar je website leiden.
- Wissel blogs ook gerust af met content als video’s en foto’s, dat maakt je ‘werken-bij website’ alleen maar interessanter en veelzijdiger.
Support bij zakelijk bloggen en andere contentcreatie
Het kost tijd, energie en ervaring om structureel content te creëren. Wat als deze capaciteit binnen je bedrijf niet beschikbaar is? En hoe garandeer je de kwaliteit van content en een eenduidige tone-of-voice in je blogs of artikelen? Als je hier ondersteuning bij kunt gebruiken is het raadzaam om een professionele copywriter in te schakelen. Een ervaren tekstschrijver kijkt met een frisse blik naar je organisatie en weet verhalen op een heldere manier te verwoorden, met je doelgroep als uitgangspunt.
Kun jij structurele ondersteuning gebruiken bij blogs, communicatie of jouw inbound recruitment? Wij adviseren je graag, maar je kunt natuurlijk ook direct contact opnemen met Contexxt voor een vrijblijvende kennismaking. Contexxt en Pinch of Pepper werken samen om de vindbaarheid van een werken-bij website te vergroten door het schrijven en plaatsen van blogs of mooie projectbeschrijvingen.
Door: Lorenza Verbaten | Contexxt