SEO-tips voor je vacatureteksten, zo word je beter gevonden.
Pas deze SEO-tips toe in je vacatures, het kan een groot verschil maken in de resultaten van je vacature of werken-bij website. Dit komt door de inzet van geoptimaliseerde teksten voor zoekmachines. Want oriëntatie naar een nieuwe baan gebeurt nog steeds het vaakst via een zoekmachine (Google). Dit is te zien doordat de conversie vanuit een zoekmachine hoog is en dit zal in de toekomst alleen maar verder toenemen. De conversie, daadwerkelijke sollicitanten, is ook hoog doordat het doel van de bezoeker het vinden van een andere baan is. Hoog scoren in Google is daarom heel belangrijk. Maak je bedrijf en vacature goed vindbaar door de inzet van een sterke werken-bij website. In een vorige blog over het schrijven van een sterke vacature heb ik dit punt over SEO-tips al aangestipt. Je kan namelijk nog zo’n goede en enthousiasmerende vacature schrijven maar ja, als niemand je vacature online tegenkomt … dan is het lang wachten op je sollicitanten. Kijk daarom scherp naar je tekst en de vindbaarheid van je vacature in zoekmachines en pas deze SEO-tips toe. Je wordt dan namelijk vaker gevonden, maar veel belangrijker, je wordt gevonden door de juiste kandidaten.
De juiste titel voor je vacature
Waar zoekt je doelgroep op? Begin met deze vraag als je een vacature gaat schrijven. Dit is van belang om je tekst aan te laten sluiten bij de zoekopdracht van je doelgroep, gebruik daarom de juiste titel voor je vacature. Laat de vacaturetitel vervolgens aansluiten bij de inhoud van de baan. Ben je als machinefabriek op zoek naar een Verkoper, of juist een Technisch Verkoper? Is Engels de voertaal? Denk dan aan een titel als Technical Sales Engineer. De concurrentie op die zoekwoorden kan groot zijn maar dit zijn mogelijk wel de kandidaten die jij wilt spreken. Het toevoegen van de locatie of regio kan eveneens zinvol zijn, een dergelijke zoekcombinatie wordt vaak gebruikt door sollicitanten. Daarmee kom ik bij het volgende punt.
Welke termen gebruikt je doelgroep?
Dit is een heel belangrijke vraag die je wilt weten om gevonden te worden, onderzoek dus van te voren welke titels en woorden populair zijn en aansluiten bij je doelgroep. Kijk bij je concurrenten welke titels zij gebruiken voor bepaalde functies. Check deze zaken in de Google keyword planner. Denk ook aan combinatie, want vaak zoekt iemand naar een zoekwoord in combinatie met het woord ‘vacature’. Laat dit nog een keer terugkomen in je tekst zodat er meer ‘hits’ ontstaan. Bijvoorbeeld bij de titel, de intro en afronding van je vacaturetekst.
Dichtheid van je zoekwoorden
Zorg ervoor dat je de belangrijkste zoekwoorden gebruikt in je vacature, dit is de “keyword density”. Maar overdrijf dit niet, want de leesbaarheid gaat er niet op vooruit, en de vindbaarheid ook niet. Check of je goed zit met een Keyword Analyse, circa 0,5% van je tekst mag uit zoekwoorden bestaan. Dit kun je als indicatie aanhouden, maar hoe doe je dit dan? Je gaat natuurlijk niet met een rekenmachine de verhouding van alle woorden bijhouden. Hiervoor gebruiken wij de WordPress plugin van Yoast, deze zit standaard op onze werken-bij website. Deze is te gebruiken voor al je vacatures, maar ook alle overige content van je werken-bij website.
Lengte van de vacaturetekst?
Je wilt je potentiële kandidaten alle nodige informatie geven over je vacature en je bedrijf. Maar er moet nog wel wat te vragen blijven dat in een gesprek behandeld kan worden. Maak er daarom geen compleet verslag van. Een sollicitant heeft natuurlijk wel een minimale behoefte aan informatie, net zoals Google dat heeft. Afhankelijk van de functie kun je 275 als minimum aanhouden en 550 als maximum aantal woorden. En hou daarbij je zoekwoord dichtheid in de gaten.
Informatie van je website
Middels onderzoek van websites weten we dat de focus van bezoekers op de bovenkant van je pagina ligt. Plaats hier dus de belangrijkste content van je vacature. Dit heeft er ook mee te maken omdat men steeds minder tijd neemt om alle informatie te lezen. Het is meer scan-gedrag waarin wordt bepaald of iets interessant is en compleet wordt gelezen. Zoekwoorden kun je daarom beter hoog in de tekst zetten. Zo komen je vacatures ook hoger in Google te staan. De intelligentie van zoekmachines gaat zelfs zover dat veel gelijkwaardige content, lees: niet unieke vacatures, lager in de resultaten komen te staan. Zet dit dus in bij het schrijven van je vacatures.
Externe links naar je vacatures en werken-bij website
Als er meer pagina’s naar je werken-bij website of je vacatures verwijzen, dan kom je dus beter in de zoekresultaten naar voren. Geef je werken-bij website maar ook je vacatures een sterke URL structuur. Hoe vaker je gezien wordt hoe meer verkeer op je website en hoe meer verkeer, hoe hoger je in de ranking staat. Dit kost wel tijd, tijd waar de grote bedrijven de mankracht en middelen voor hebben. MKB bedrijven meestal niet, deel je vacatures en andere zaken op Social Media, dit is zeer goed voor je zichtbaarheid en bezoekers op je website.
Tot slot, één van de belangrijkste SEO-tips; val op!
De meningen lopen uiteen van de tijd waarin wordt bepaald of een kandidaat je vacature leest of weer weg klikt. Feit is wel dat er snel wordt gescand en direct bepaald of een vacature interessant is. Het is dus essentieel dat de eerste woorden, de inleiding van je vacature raak zijn. Dat je direct de lezer vastgrijpt. De meest belangrijke punten van je vacature die relevant zijn voor je doelgroep moeten direct te zien zijn. Deze inleiding wordt samen met je vacaturetitel, als beschrijving gebruikt voor je vacature/ zoekresultaat. Maak de vacature ook goed leesbaar op mobiele apparaten, het eerste contact met je bedrijf of met je vacature is vaak via een smartphone, tablet of ander mobile device. Wil je meer weten over SEO-tips voor je vacatures, neem dan contact op?