Werken aan je Employerbrand met
een Werken-bij website van Pinch of Pepper (deel 1)
Een positief en sterk imago voor een werkgever is enorm belangrijk. Het vergroten van je naamsbekendheid en employerbrand zorgt ervoor dat je klantenbestand organisch groeit en zelfs dat je kandidaten aantrekt op de vacatures die je hebt. Het maakt dat je je onderscheidt van je concurrenten.
Het is niet voor niks dat jouw imago, hoe jij met je personeel omgaat, van grote invloed is op het vertrouwen dat je krijgt vanuit de markt. Met andere woorden: als jij goed voor je personeel zorgt dan zorgt dit voor een goed imago en reputatie. Dit is essentieel voor het aantrekken en vasthouden van je medewerkers. Zeker in een aantrekkende arbeidsmarkt waar we momenteel in zijn beland. Dit kan een grote uitdaging voor je zijn om dit talent te vinden en het talent dat al bij je werkt te behouden. Mijn advies; zorg ervoor dat je een ‘’employer of choice’’ wordt en profileer je dus als een aantrekkelijk werkgever. Een manier omdat te doen is te werken aan je employerbrand, ofwel je werkgeversmerk. Maar hoe kun je een sterke employerbrand ontwikkelen?
Wat wil ik delen met dit Blog?
Onze visie op employerbranding, plus een aantal manieren hoe je dit kan opbouwen en de voordelen ervan als je dit gaat toepassen. In deel 2 van dit Blog geef ik je een aantal handvatten over hoe een organisatie middels communicatie zich als aantrekkelijke en sterke werkgever kan neerzetten. Wil jij werken aan je werkgeversmerk, dan nodig ik je uit om verder te lezen.
We moeten niet naar employerbranding kijken alsof het een campagne of een reeks acties is om een vacature in te vullen. Het is veel meer dan dit. We willen ervoor zorgen dat alle informatiestromen die bijdragen aan je bedrijfsimago en alle aspecten die een sollicitant zoekt in een nieuwe baan worden gecommuniceerd. Het gaat erom dat jij een aantrekkelijk werkgever bent en dat men om deze redenen, wat die ook moge zijn, bij jou willen werken. Pas maar op dat je niet te veel talent aantrekt!
Is het een doel op zich? Nee. En waarschijnlijk is het doel van je onderneming totaal anders dan het vergroten van je werkgeversmerk. Het is een middel dat ervoor zorgt dat je huidige medewerkers blijven en dat potentiële medewerkers je weten te vinden. Ja, je moet je employerbrand zenden, maar eerst moet je het ‘zijn’. Je boodschap moet aansluiten bij je organisatie.
Hoe krijg je dan een sterke employerbrand? In onze ogen kan dit alleen op het moment dat je interne organisatie het beeld van je organisatie met jou deelt. Dus voordat je aan de slag gaat met de communicatie van je werkgeversmerk is het van belang dat;
- Je een heldere organisatiecultuur hebt die breed wordt gedragen;
- Je medewerkers delen dit beeld en de strategie en weten wat hun bijdrage is aan het doel;
- Je interne boodschap wordt door je collega’s gedragen en extern gecommuniceerd.
Is dit je gelukt dan kun je de boodschap geloofwaardig naar buiten brengen en je zelf als een sterke werkgever profileren.
Maar wat nog mooier is dat jouw sterke cultuur er voor zorgt dat je collega’s zich gaan gedragen als ambassadeurs van je bedrijf. Ze gaan over je praten! Tegen hun vrienden, familie en kennissen die ze in hun vrije tijd tegenkomen. Dit zorgt natuurlijk voor een ijzersterke bevestiging van je employerbrand en alle informatie die je deelt via je website.
Wie zorgt nu voor je employerbrand? De directie, het MT, HR of de recruiter? Eigenlijk is het een open deur, iedereen draagt er intern aan bij. Dus als het intern klopt, dan moet je dat kunnen delen. Hier geloven wij heel sterk in, dat door een sterke emloyerbrand je wervingsinspanningen met behulp van je collega’s omlaag kunnen. De mogelijkheden om dit te doen voor je organisatie zit verweven in alle diensten die wij aanbieden. Dit wordt verder toegelicht in deel 2 van dit blog.
Vervolgens kun je nadenken over wat je wilt gaan vertellen over je bedrijf, wat vind jij belangrijk dat men over je weet. Wie wil jij bereiken met je externe communicatie en hoe ga je dat doen? Wat je doel is dat je wilt bereiken met deze communicatie inspanningen? Zorg dat dit helder is.
Gemakshalve ga ik er hier vanuit dat het met name gericht zal zijn op het werven van nieuw talent. Pas je communicatie aan op de mensen die je wilt bereiken, de mensen die bij je organisatie(cultuur) passen. Hier begint de eerste selectie namelijk al. Wie wil je bij je hebben werken, en ook wie niet!
Alhoewel het Employerbranding heet en er steeds een royaler marketingsausje wordt gebruikt bij recruitment is het niet de bedoeling dat je je mooier voorgaat doen. Blijf dicht bij jezelf en bombardeer je niet tot een tof en dynamisch bedrijf als je bij een bedrijfsuitje niet verder komt dan een avondje potje sjoelen en een blokje kaas. Benoem liever uitgevoerde projecten en de zaken die goed gingen, maar ook die niet goed zijn gegaan. Dit kunnen juist de uitdagingen zijn waar iemand naar op zoek is in een nieuwe baan. Hou je communicatie dus eerlijk en overal hetzelfde.
Hier over meer in deel 2 van dit blog.