Het schrijven van wervende vacatureteksten
Als iemand op zoek is naar een andere baan zal diegene bij het zien van een vacaturetitel beslissen of de vacature aansluit of niet. Op dit moment maakt een potentiële kandidaat al de keuze om verder te lezen of afhaakt. Vacatureteksten schrijven, het lijkt zo simpel, maar het schrijven van een vacature, is elke keer weer een uitdaging. Maar doordat je nu al helder communiceert en jezelf op de juiste manier presenteert ontvang je betere sollicitanten die aansluiten bij je bedrijf. Met dit blog geven wij je graag enkele handvatten voor het schrijven van vacatureteksten.
Maar wat is een goede vacaturetekst?
Er wordt wel eens geschreven dat je heel creatieve vacatureteksten moet maken omdat dit voor onderscheid zorgt. Maar volgens mij gaat het erom dat je een vacature schrijft die de sollicitant aanspreekt en overtuigd om bij jou te solliciteren. Zorg dat je in positieve zin opvalt. Er hier is nog veel winst te behalen als je vacatures binnen een branche vergelijkt. Er is een moment geweest dat er heel ‘’originele’’ functienamen werden gebruikt om op te vallen. Ons gevoel is dat is dat je het beste de vacaturetitel kan gebruiken die de lading dekt van de functie. Vraag daarom niet om een ‘’Centjes Teller’’ als je een Financial Controller zoekt. Kies dus een functietitel die aanspreekt bij je doelgroep en de lading dekt van het werk. Dergelijke functienamen scoren ook niet hoog in zoekmachines/ Google, omdat de vacaturetitel niet SEO-vriendelijk is. Hierover meer in een volgend blog.
En hier begint het pas, want de inhoud van de vacature moet ook nog passen. Een vacaturetekst is veel meer dan een aankondiging dat jouw bedrijf op zoek is naar een nieuwe collega. Belangrijk hierbij is dat geïnteresseerden zich kunnen identificeren met je bedrijf. Dit doe je door enkele punten uit je employerbrand te verwerken in de tekst. Zorg voor beleving door te benoemen wat jullie willen bereiken. Hoe jullie dit gaan doen en wat de uitdagingen zijn om dat doel te bereiken. Hiervoor is het nodig om een attractieve vacature te maken die goed leesbaar is. Vertel ook waarom het zo fijn is om bij jullie te werken.
De inhoud
Er zijn helaas genoeg voorbeelden van vacatures die te veel informatie bevatten, en daardoor hun doel voorbijschieten. Je ziet regelmatig een kopie uit de functie/taak- omschrijving van het personeelshandboek waarin functie-eisen worden opgesomd. Je vacature wordt hierdoor te omvangrijk en moeilijk leesbaar. Een goede vacature bestaat uit een aantal vaste elementen, te weten;
- Een beknopte omschrijving van het bedrijf waarin de kernwaardes en het doel van je bedrijf worden benoemd.
- De omschrijving van de baan en inhoud van de functie en de omgeving waarin deze wordt uitgevoerd.
- De werkervaring die vereist is voor de baan en de harde criteria zoals de opleiding, talenkennis etc. en misschien nog wat de zachte(re) criteria.
- Vertel ook wat over de doorgroeimogelijkheden, de arbeidsvoorwaarden, contractvorm, activiteiten die jullie na werktijd met elkaar ondernemen.
De volgorde en structuur van een vacature is vrij in te delen. Wat wel aan te raden is om een vaste structuur en schrijfstijl te gebruiken of te ontwikkelen die in lijn is met de overige (arbeidsmarkt)communicatie van je bedrijf. En laat je informatie aansluiten bij je doelgroep. De wensen van een Service Engineer of een Sales Manager binnen hetzelfde bedrijf kunnen heel anders zijn.
Je vacature is gevonden!
Maak je vacature overzichtelijk en snel leesbaar, want de meeste vacatures worden namelijk het eerst gezien op een mobiel apparaat. Zorg er daarom voor dat ze op deze apparaten goed getoond worden. Binnen enkele seconden bepaalt een sollicitant of hij verder leest of afhaakt. Wat daarom goed werkt is een heldere indeling en opsommingen van de belangrijkste informatie en verwijs door naar je werken-bij site. Hier kun je het complete verhaal vertellen over je bedrijf aangevuld met je employerbrand, foto’s, video’s en medewerkersverhalen. Integreer daarom een sollicitatieknop of doorverwijs mogelijkheden via call-to-action buttons. Deze zijn essentieel om geen sollicitaties te missen van talent.
Samenvattend:
- Identificeer je doelgroep en laat zien wie je uitnodigt te solliciteren, je selectie begint hier.
- Hou het beknopt en overzichtelijk, te veel tekst kan afschrikken
- Integreer punten van je employerbrand in je vacature
- Gebruik een mooie foto van je bedrijf en geef je bedrijfslogo een prominente plaats
- Integreer een sollicitatieknop en de doorverwijzing naar je werken-bij site.
Bereid je voor op veel kwalitatief sterke sollicitanten! Spice up your Recruitment!